Egy diskurzus három darabja

Október 4-én három előadásról beszélgettünk. Elsőként a temesvári német színház Titus Andronicus című előadásáról, melyet Brian Michaels rendezett.

Köllő Kata a szöveg méltatásával kezdte vitaindítóját. Titus Andronicus Shakespeare első drámája. Akkor még maga a mester sem volt kiforrott drámaíró. Számára is csak szárnypróbálkozások, ezért nehezen érthetőnek tartja a művet. Már a történet is nehézkessé teszi a színpadi megvalósítást mind a színész, a rendező, mind a néző számára. Kitért arra, hogy sokunk számára az is nehezítette a befogadást, hogy nem értjük a színészek nyelvét, és ezért a más szögben lévő feliratot kell olvasnunk. De élményként érdekesnek találta az előadást. Az első félórában megpróbálta dekódolni önmaga számára, hogy mit is szeretne közölni a rendező, miért választotta ezt a szöveget. Kereste a megfejtést, de a jeleket zavarosnak találta, a viszonyok tisztázatlanok voltak, nem tudta eldönteni, hogy nevessen vagy szörnyülködjön a drámai pillanatokon, esetleg paródiaként tekintsen az előadásra. Az is rendben van, ha ezt az előadást paródiaként vagy kabaréként képzelték el az alkotók, de úgy érzi, nem adták meg számára a megfejtés kulcsát. Leépítették a mitológiát és a rítust, illetve azt, ami a dráma sajátja, viszont behoztak II. világháborús jelzéseket. Nem találkozott azzal a káosszal, ami mellett az alkotók a beszélgetés során gyakran érveltek. Hozzátette: ezek csak az ő impressziói.



A társulat arról beszélt, hogy szerintük Shakespeare nem olvasható pszichologizáló attitűdből, így ők nem is törekedtek erre. Ezért nem is így dolgoztak. Mindenhol nevetnek a nézőik előadás közben. A színészek szerint ez egy nagyon rosszul megírt szöveg. A rendező pont úgy akarta megmutatni ezt a drámát, amilyenre írták ezt a gyakran logikátlan abszurdumot. Egymás mellett léteznek a tragikus és a nagyon komikus pillanatok. A szöveg maga elég aktuális akár a román, akár a magyar, akár a német politikai színterekre gondolunk. Ez egy játék.

Hegyi Réka kedveli, ha egy előadásban egymás mellett léteznek stílusok, de csak akkor, ha ezt logikusan és pontosan építik. Több példát is felhozott az előadásból érvei alátámasztására. Majd közölte, hogy féltette a színészeket, amikor székekkel és egész téglákkal dobálóztak. Érti a brutalitást, de ha azt látja, hogy a színészek konkrét fizikai veszélyben vannak, azt rosszul viseli. A színészek szerint nem lehet oka erre, hisz játékukat folyamatos kontroll alatt tartják. Ráadásul ennek fontos szerepe van a káosz felmutatásában. Réka megismételte, hogy ez számára nem egy esztétikai probléma volt, hanem egy ijesztő polgárpukkasztás. Végül visszatért a Kata által már felvetett problémára, a színészi játék gyenge energiáira. Ezzel kapcsolatban felhozott érveivel bő vitatémát adott a színészeknek, akik önérzetesen kikérték maguknak ezt a feltételezést. A vita vége felé pedig többször, és nyomatékosan kijelentették, úgy érzik, hogy Réka nem érti azt a fajta esztétikát, mellyel ők dolgoznak, ezért nincs értelme ennek a beszélgetésnek.

De folytatták. Sőt, kissé elfajult.

Biró Réka ekkor rá nem jellemző módon, kissé kitört: „Nem értem, hogy mi történik itt. Én nagyon szeretem ezt a társulatot. Volt szerencsém több előadásukat is látni, és azt gondolom, a nézői attitűd kell megváltozzon, nyitottabbnak kell lennünk. Nekem nagyon tetszett ez az előadás, és nem gondolom, hogy a színészek rosszul vagy energiátlanul dolgoztak. Csupán teljesen más játékstílussal dolgoznak, mint amit mi megszoktunk.”

*

A Váróterem Projekttel közel másfél órát beszélgettünk. Nem véletlenül: jó hangulatban telt.

Köllő Kata bevezetője alapján úgy tűnik, hogy ő Kolozsváron is nagy figyelemmel kíséri a fiatal csapat munkáját. Ők többnyire egy 2009-ben végzett színészosztály tagjai. Ez tűnt a legjobb lehetőségnek arra, hogy együtt folytassák a főiskolán elkezdett munkát. Úgy döntöttek, hogy megalapítanak egy alternatív színházi társulatot. Váróterem projektnek nevezték magukat. Több-kevesebb intenzitással előadásokat csináltak, nagyon kevés pénzből, megélhetésükhöz szükséges munkájuk mellett. Mióta nevük ismertté vált, könnyebben pályáznak, de ezek sajnos még mindig csak produkciós pénzek. Eddig nyolc bemutatójuk volt. Az első másfél évben az Ecsetgyárban dolgoztak, ahol három előadást hoztak létre, majd egy időre átköltöztek a Tranzit házba. A Mit csináltál három évig? („Micsi?”) című előadásukhoz csatlakozott először Bertóti Johanna dramaturgként, és azóta is kis csapatuk meghatározó tagja. Ez volt az első olyan munkájuk, melyet teljesen rendező nélkül készítettek. Köllő Kata hozzátette, hogy csak poénból mondja, de ez meglátszott az előadáson is. A színészek nevettek.

Megtudtuk, hogy jelenleg sincs saját székhelyük. Bő egy évig volt egy terük a központban, de közben kocsma alakult a helyén. Korán kialakult a közönségük. Nyolcvan férőhelyes nézőtereken 100-110 nézőnek játszanak. Külső munkákkal próbálják fenntartani megélhetésüket. Volt már 12 órás szabadtéri improvizációjuk. Ahol legalább 4000-en láthatták őket a nap folyamán.



A Bánk bán? Jelen! egy osztályszínházi előadás.

Kezdetek: Csepei Zsolt megírta élete első pályázatát, mely véletlenül nyert. Az ifjúsági projekt részeként beleírta a pályázatba, hogy egy tanórán belül bemutatják az érettségi tételekben szereplő négy magyar klasszikust. A vizsgálóbizottság ezt valószínűleg olyan hihetetlennek találta, hogy már csak provokációból is nekik ítéltek egy összeget. Maguk is látták, hogy ez képtelenség, ezért elsőre csak a Bánk bánt csinálták meg. A Tótékat már el sem olvasták. Azokra a szövegekre koncentráltak, melyeket 90 százalékban biztos, hogy nem olvas el egy diák. Ha megnézik az előadást, akkor mélységeiben talán nem, de azért megismerik a drámát, a viszonyokat, esetleg felkeltjük érdeklődésüket a szöveg iránt. Általában 9-12. osztályosoknak játsszáka Bánkot, de egyszer már kisebbeknek is bemutatták. Eddig a legkisebbek élvezték a legjobban.

Gyakran tartanak utána beszélgetéseket a diákoknak. Ezek az alkalmak nagyon öngerjesztően alakultak, jó energiájú beszélgetések születtek. A pedagógusok szerint ez egy óriási segítség, hisz így van egy olyan „trailer”, ami után könnyebb a diákokkal beszélni a drámáról. Gyakran nem csak a dráma iránti érdeklődésüket kelti fel az előadás, hanem a színházat is közelebb hozza a következő generációhoz.

Az előadást Visky Andrej rendezte, a szövegen Bertóti Johannával dolgozott. Andris arra törekedett, hogy az előadás szervesen kötődjön az osztályteremhez, erre kerestek megoldásokat.
Az előadás végén a diákok bíráskodhatnak Bánk bán felett. Ha bűnösnek találják, akkor megdobhatják krétadarabokkal. A színészek tapasztalatai szerint gyakrabban mentik fel. Ez talán a Bánk bán körül kialakult hőskultusszal magyarázható.

Komolyabb témák jöttek. Dálnoky Csilla arra utal, hogy nem lehet könnyű egy tipikusan nem színházi térben dolgozni. Mitől lesz ez színház, és nem iskolai műkedvelés? Sajnos, nem jutottunk a végére ennek a fontos problematikának, de a munka gyakorlati hasznát mindannyian elismertük. Csilla arról is beszélt, hogy számára színészként igen nagy nehézségeket jelentene, hogy a szöveget szinte csonkig húzták, szinte lehetetlen végigvinni egy szerepet. A színészek egyetértettek.

Kolozsi Borsos Gábor eddigi várótermes élményeiről mesélt. Voltak jó és kevésbé jó tapasztalatai. Nagyon szereti őket, mert azt látja, hogy tűzön-vízen át haladnak azon az úton, amelyben hisznek. Ráadásul az Erdélyben ritkán jelentkező dokumentarista műfajt is képviselik. Ezért csalódott kicsit a Bánk bán! Jelen című előadásban. Felületesnek találta. Trailernek sok, előadásnak kevés.

Hegyi Réka azzal vitatkozott volna, hogy miért nevezik magukat alternatív színháznak, de aztán megbeszéltük, hogy helyspecifikusan tulajdonképpen annak számít, hisz Erdélyben nem sok ilyen irányú kezdeményezés van.

*

Az M Studio Kampf című előadásáról beszélgettünk. A társulat sajnos nem tudott részt venni rajta, így érdemben nem eshetett szó a mozgásszínházi munka alkotói folyamatáról, de irodalmi titkáruk, Balázs Nóra megpróbált előzékenyen válaszolni kérdéseinkre.

A beszélgetésben résztvevők közül többen ösztönösen Mein Kampfként emlegették az előadást. Köllő Kata szerint minden előzetes ismeret nélkül is óhatatlanul beugrik ez az emlékezet. Az előadás közben több hatalmi rendszert bemutató etűdöt is láthatunk. A tömeg visszatérően alárendeltje egy akaratnak, egy majdnem állati pozícióból felemelkedő egyénnek.

Nórától megtudtuk, hogy Fehér Ferenc egy Budapesten élő világhírű táncos-koreográfus, akinek eddig többnyire egyéni vagy páros munkái születtek. Uray Péter hívta az M Studióhoz. Moderátori kérdésre Nóra elmondta, hogy Ferenc nem túl kommunikatív, inkább a mozdulataival instruált, gyakran előtáncolta, mit szeretne látni.

*

Az M.-ről folyó szakmai beszélgetés volt talán az egyik legóvatosabb. Nem csoda. Valószínűleg magunkban mindannyian beláttuk, hogy Erdélyben nem nagyon volt/van lehetőségünk mozgásszínházi kultúránk fejlesztésére, sem az alkotóknak, sem a befogadóknak, így értelemszerűen nem ismerjük még diskurzusát, félve értékeljük a produkciókat. (Persze, nem hagyhatjuk figyelmen kívül András Lóránt e területen végzett fontos munkáját a Marosvásárhelyi Művészeti Egyetemen.)

Tapasztaljuk, hogy minden kisebb-nagyobb színház bemutat néha nem túl minőségi próbálkozásokat. Őszintén üdvözlöm ezeket a kísérleteket. Mert az a tapasztalatom, hogy az erdélyi színészek egy része az évek folyamán hozzászokik egy 2-3 lépésből és 1-2 kézfelemelésből álló mozgássorhoz, melyből igen nehéz, néha már egyenesen lehetetlen kimozdítani. Mindannyian azt szeretnénk, ha csak minőségi táncelőadásokat nézhetnénk, de a prózai színészek néha esetlenebb mozgásszínházi előadásai épp ezért fontosak, hiszen reményeim szerint egy képlékenyebb és reflektáltabb testtudat és testi kreativitás fejlődését szolgálják úgy a színészben, mint a befogadóban. A mindkét félben felszabaduló hormonokról nem is beszélve.

Közben meg némileg ijesztő, hogy erről kell írnom. A húsz ujjam kétszer sem lenne elég hozzá, ha ki akarnám számolni, milyen mértékben maradtunk el a nyugati színházi gondolkodástól, és hogy mekkora tál langyos vízben ücsörgünk, sok-sok álca mögé bújva, lomhán. Több erdélyi színház nyíltan beszél arról, számukra fontos, hogy kielégítsék a közönség igényeit. De ez bizonyos esetekben így hangzik: arra használjuk a nézőt, hogy ne kelljen igényesebbnek lennünk. (Hadd jelezzem, hogy ez a legkisebb színházak esetében gyakran a tanács- és költségvetésosztó Önkormányzatszórakoztató-ipari Zrt.-Kft. megrendelése. – Te jó ég! Erről a fejünk fölött lógó baltáról is hosszabban kellene beszélnünk!) Szóval, értem, hogy létezik ilyen külső nyomás, de akárhány húsz ujjamon is kell összeszámolnom, hány évünkbe kerül még a változás: ha legalább egy lassú lefolyású hozzáállásreformot nem indítunk be, végül nem lesz értelme létezésünknek.
M.
Kapcsolódó linkek:
Kritika az előadásról (Titus Andronicus)
Kritika az előadásról (Bánk bán? Jelen!)
Képek az előadásról (Titus Andronicus)
Képek az előadásról (Bánk bán? Jelen!)

Nincsenek megjegyzések: