Nyikolaj
Koljada Murlin Murlo című darabja egy
poros, élettelen kisvárosban, Sipilovszkban játszódik. A kombinátnál dolgozik
mindenki: reggel bemennek dolgozni, este haza. Egyszóval: nem történik semmi.
Az életük elsilányult a mindennapi rutinban és a folytonos ivászatban.
A
Figura színpadára berendezett szobakonyha zsúfolt és ócska: kopott bútorok,
szőnyegek, giccses falvédő, szakadozó tapéta, viaszosvászon terítő,
Krisztus-kép a falon, rezsó, centrifuga. Itt él Olga (Máthé Annamária) és új
albérlője, Alekszej (Mihály Alpár Szilárd). Illetve ide jár pásztorórára Mihail
(Moşu Norbert
László) Olgához. Mihailnak felesége van, jobban mondva várandós felesége, de
azt állítja, szerelmes Olgába, ő az egyetlen nő az életében, akit igazán
szeret, akit kiválasztott. Ehhez képest igen sajátosan mutatja ki szeretetét:
durva vele és otromba, rángatja, rámászik, ócska poénokkal halmozza el. Mihail
a saját eszközeivel meg szeretné értetni Olgával, hogy az élet vagány dolog,
habzsolni kell, ő maga nagykanállal falja, és lám-lám, boldog. Táncol a
tréningszettjében, mutatványozik, sütihabot ken a hasára, azaz „kedveskedik”
Olgának. Olga is szereti az életet, de ő olyan, mint egy kis ékszerdoboz. Ha
kinyílik és beszél, árad belőle a kedvesség, figyelmesség, törődés, mindig
ragyog a szeme. Sokkal tisztább Mihailnál, annak ellenére, hogy lefekszik vele.
Alekszej viszont lenyűgözi, kíváncsivá teszi, a lány csüng rajta. Elárulja
Alekszejnek a titkait, mesél a gyerekkoráról, próbálja megfejteni a magába
zárkózó férfit. A kettejük kapcsolata olyan, mint egy érintetlen tó vize.
Egészen addig, míg fel nem borzolja a kedélyeket Olga nővére, Inna (Tamás
Boglár), aki részegen robban be a lakásba.
Az a
hír kapott szárnyra, hogy jön a világvége, Inna készül is rá rendesen: leitta
magát, hogy ne fájjon semmi. Nem sokat pepecsel az Alekszejjel való
ismerkedésekor, egyből a férfi „gatyájába nyúl”.
A négy szereplő az utolsó együtt töltött napon
sem jut közös nevezőre. Inna és Alekszej elutaznak, ráadásul Alekszej már nem
lesz különb a többieknél, belesüppedt ugyanabba az alkoholgőzös életbe, mint a
város lakói.
A
kétfelvonásos előadás első része mozgalmas, szépen körvonalazódnak a viszonyok,
jól felépített a kapcsolatrendszer. Tetszettek az apró, elrejtett mozdulatok:
ahogy a bútorokat végigsimítják a kezükkel, ahogy Olga óvatosan ledobja a
ceruzaforgácsot a földre, ahogy az emlékes füzetét forgatja, ahogy Mihail
kibontja a süteményt a papírból, ahogy Alekszej csendesen jegyzetel a
noteszébe.
Viszont
felvetődött néhány kérdés bennem: miért kell egymásra halmozni az előadás
legelején annyi szexre utaló – egy idő után unalmassá váló – jelzést? Egy adott
ponton átlépte már azt a határt, amit az első negyedóra megbír.
Hiteles
részeget játszani színpadon borzasztó nehéz, legtöbbször átcsap ripacskodásba,
ha valaki nagyon illumináltnak akar tűnni. Tamás Boglárnak majdnem elhittem, de
voltak pillanatok, amikor megtört a folyamat: elrontotta egy-egy fölösleges és
eltúlzott kilengés, dülöngélés. Máskülönben, aki részeg, annak muszáj állandóan
ordítania? Ez a kérdés Mihály Alpár Szilárdra is igaz, aki a második felvonás
elején egyik percről a másikra hol részeget játszott, hol csak egy ideges,
üvöltöző, talán megtébolyult írót. Számomra nem volt egyértelmű, hogy mi történt
vele, vagy körülötte, ami miatt elkezdett inni, és megvetéssel viszonyulni
Olgához. Van egy törés az első és második felvonás között, hiába hangzik el,
hogy eltelt két hét, nem derül ki, Alekszej és Olga között miért romlott meg a
viszony, miért esik neki Alekszej Olgának, miért erőszakolja meg (ami mellesleg
nagyon álságosra sikerült).
Sajnáltam,
hogy a sorstragédiákat megvilágító pillanatokat rögtön elüti egy poén, ezért
elkacagtuk azt is, amin talán gondolkodni kellett volna.
Kiemelném
Máthé Annamária Olga-megformálását, mert elhittem a fájdalmát, a naivitását, a
lelkesedését az apró örömökért.
Barabás
Árpád rendező a befejezésre deus ex machina megoldást választott, Olgát
megtalálja az ő rajzfilmszerű istene, és kézen fogva kivezeti. Egy erős
lezárást sajnos nem helyettesít egy természetfilmekből kivágott
videofelvétel.
E.
Kapcsolódó
linkek: